695 900 900 biuro@cckutno.pl

Kamper na zimę, czyli idealny zimowy caravaning!

Jak spełnić marzenia o zimowym biwakowaniu w komforcie? Z nami na pewno Ci się uda! Wybierz swój zimowy kamper z naszej bogatej oferty najlepszych marek!

deth zima blog2

Odpowiadamy na pytanie na co należy zwrócić szczególną uwagę przy zakupie kampera na zimę?

hymer zima blog

Przede wszystkim należy rozróżnić dwa terminy:

zimowy kamper, a kamper odporny na zimę.

Potocznie przyjęło się, że te dwa terminy są wymienne i caravaningowemu laikowi opisują możliwość spędzenia zimowego urlopu w komforcie termicznym, bez przemarzania. Jednak takie nazewnictwo nie jest przypadkowe, mimo że te dwa określenia brzmią podobnie istnieją między nimi znaczne różnice. Natomiast oba są oparte na oficjalnych standardach, dlatego można je jasno i jednoznacznie zdefiniować.

Producenci używają tych dwóch terminów w odniesieniu do klas II i III określonych w normach EN 1646-1 dla samochodów kempingowych, dla których istnieje ściśle określona procedura testowa z czterema fazami:

Kamper odporny na zimę
(klasa II)

 

Faza 1 – schładzanie:

Badany pojazd jest schładzany do 0 ° C przez okres co najmniej dziesięciu godzin. W tym celu wszystkie drzwi i okna są otwierane, aby całkowicie schłodzić pojazd.

Faza 2 – nagrzewanie:

Celem jest jak najszybsze ogrzanie wnętrza badanego pojazdu od temperatury początkowej wynoszącej 0 ° C. Centralnie umieszczony punkt pomiarowy, metr nad podłogą wewnętrzną, w środku części mieszkalnej, musi nagrzać się do 20 ° C w ciągu dwóch godzin, przy czym różnica temperatur w pięciu innych punktach pomiarowych wewnątrz pojazdu nie może przekraczać siedmiu ° C.

Jeżeli pojazd testowy przejdzie procedurę badania klasy II, kwalifikuje się jako „kamper zimoodporny”.

Zimowy kamper

(klasa III)

 

Faza 1 – schładzanie:

Badany pojazd jest schładzany do -15 ° C przez okres co najmniej dziesięciu godzin. W tym celu wszystkie drzwi i okna są otwierane, aby całkowicie schłodzić pojazd.

Faza 2 – nagrzewanie:

Celem jest jak najszybsze ogrzanie wnętrza badanego pojazdu od temperatury początkowej -15 ° C. Centralnie umieszczony punkt pomiarowy, jeden metr nad podłogą w środku pomieszczenia mieszkalnego, musi nagrzać się do 20 ° C w ciągu dwóch godzin, przy czym różnica temperatur w pięciu innych punktach pomiarowych wewnątrz pojazdu nie może przekraczać siedmiu ° C.

Faza 3 – stabilizacja:

Po jednogodzinnym okresie stabilizacji, podczas którego badany pojazd jest utrzymywany w temperaturze 20 ° C poprzez ogrzewanie we wnętrzu, a zbiorniki wody są napełniane.

Faza 4 – test hydrauliczny:

po kolejnej godzinie wszystkie przewody i krany są testowane, aby upewnić się, że są drożne i funkcjonalne, tj.woda w nich nie zamarzła.

Jeśli pojazd przejdzie procedurę badania klasy III, kwalifikuje się jako „kamper zimowy”.

hobby zima blog

Wyposażeni w nowe wiadomości wyruszmy na poszukiwanie doskonałego kampera na zimę! Zobacz jakie rozwiązania na temperaturę poniżej 0° C przygotowali nasi producenci: